?اصول طراحی و ساخت سونا خانگی

با نزدیک شدن زمستان و کاهش دمای هوا، ایده‌ی ساخت سونا خانگی گرم و دنج می‌تواند بسیار جذاب باشد. اما نصب سونا در منزل، مستلزم چه امکانات و تجهیزاتی است؟ در ادامه، اطلاعاتی مفید درمورد راه‌اندازی سونای خانگی آورده شده است. پیش از تصمیم‌گیری درمورد اضافه کردن سونا به منزل خود، حتماً درباره تفاوت میان سونا خشک و سونا بخار مصالعه نمایید، چراکه سازه‌ی این دو سونا کاملا متفاوت از هم است علاوه بر آن موارد گفته شده در این مقاله را نیز در نظر بگیرید:

ساخت سونا خشک خانگی

مرحله اول: تعیین ابعاد و محل ساخت سونا خانگی

اگر در فکر ساخت سونا خانگی هستید، ابتدا باید محل قرار گرفتن سونا را انتخاب کنید. یک سونای کوچک دو نفره، جای زیادی نمی‌گیرد و به فضایی در حدود 3 متر مربع نیاز دارد. در نتیجه، حمام مستر شما می‌تواند به عنوان محلی مناسب برای سونا در نظر گرفته شود. از آنجایی که برای سونا به محلی نیاز دارید که تا حد امکان عایق‌بندی شده باشد، زیرزمین‌ها هم گزینه‌ی مناسبی هستند؛ مخصوصاً که بیشتر زیرزمین‌ها از فضای کافی برای سونا، حتی یک اتاق سونای بزرگ چندنفره، برخوردار هستند.

شما حتی می‌توانید از فضایی مانند انباری هم برای نصب سونا استفاده کنید. اساساً هر فضایی که به منبع انرژی دسترسی داشته باشد و از کفپوش مناسبی هم برخوردار باشد، می‌تواند به عنوان محل سونا در نظر گرفته شود.

مرحله دوم: تعیین منبع گرما و انرژی سونا خانگی

امروزه بیشتر هیتر برقی سونا خشک برای تولید گرما و رطوبت مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. این هیتر سونا خشک به یک اتصال اختصاصی 220-240 ولتی نیاز دارد که با قسمت‌های دیگر مانند موارد زید مشترک نباشد:

  • سیم‌کشی زیرزمین
  • چراغ‌های فضای باز
  • لوازم برقی منزل

اتصال هیتر به یک مدار غیر اختصاصی می‌تواند منجر به اضافه بار و پریدن فیوز شود. علاوه بر این، ضروری است که سیم‌کشی مورد نیاز برای روشنایی اتاق سونا نیز در نظر گرفته شود.

 مرحله سوم: تعیین مصالح مناسب سونا خانگی

مصالحی که برای سونا خشک بکار میرد متفاوت از مصالح مناسب سونا بخار است، در این زمان شما با مطالعه مقاله گفته شده در ابتدا مقاله باید بدانید که میخواهید کدام سونا در منزلتا ساخته شود. حال به بررسی مصالح مناسب هر سونا خواهیم پرداخت:

مصالح مناسب ساخت سونا خشک خانگی

مصالح مناسب ساخت سونا خشک خانگی

چوب، متریال مناسبی برای بیشتر قسمت‌های اتاق سونا خشک به شمار می‌رود. به عنوان مثال، نیمکت‌های چوبی سونا، گرمای هوا را جذب نمی‌کنند و حتی زمانی که هیتر روشن است هم باعث ناراحتی شما نمی‌شوند. علاوه بر این، چوب متخلخل است و با کشیدن رطوبت هوا، به خشک ماندن هوای اتاق سونا کمک می‌کند.

مصالح مناسب ساخت سونا بخار خانگی

مصالح مناسب ساخت سونا بخار خانگی

با توجه به متخلخل بودن چوب و مرطوب بودن سونا بخار، استفاده از این متریال برای اتاق سونا بخار توصیه نمی‌شود. به منظور حفظ سطح رطوبت و جلوگیری از رشد کپک در سونا بخار، به متریالی غیر متخلخل، مانند کاشی، سنگ مرمر، پلاستیک یا شیشه برای سطوح مختلف نیاز است.

در صورت ساخت سونا بخار، ما به شما دستگاه بخارساز سونا مگااسپا را به جهت تولید گرما و انرژی پیشنهاد مینماییم.

مصالح مناسب کف سونا خانگی

کف سونا باید شامل سطحی صاف و هموار باشد و این چهار معیار اساسی را نیز برآورده سازد:

  1. ضد لغزش باشد.
  2. ضدآب باشد.
  3. غیرمتخلخل باشد.
  4. تمیز کردن آن آسان باشد.

اگر قصد دارید از کف موجود برای سونای خود استفاده کنید، دقت نمایید که حتماً از این چهار ویژگی برخوردار باشد. با این تفاسیر، متریالی مثل کاشی یا بتن می‌تواند انتخاب خوبی برای کف سونا خانگی باشد.

توجه کنید، کفپوش‌های چوبی توصیه نمی‌شوند زیرا بهداشتی نیستند و و محل مناسبی برای رشد باکتری، کپک، قارچ و سایر میکروب‌ها به شمار می‌روند.

مرحله چهارم: تعیین ارتفاع سقف سونا خانگی

برای به حداکثر رساندن بازده گرمایی، سقف اتاق سونا باید نسبتاً کوتاه باشد: کمتر از 2 متر. بلند بودن سقف سونا باعث می‌شود که گرما، خیلی بالا برود و افرادی که روی نیمکت‌ها و یا سکوی پایینی می‌نشینند، نتوانند از مزایای کامل سونا بهره ببرند. به علاوه، کوتاه بودن سقف می‌تواند به گرم شدن سریع‌تر سونا نیز کمک کند.

نحوه نگهداری از سونا خانگی

نگهداری از سونا خانگی نسبتا کار سختی نمیباشد تنها نیاز است که به نکات زیر توجه نمایید:

  •  کف را به طور منظم تمیز کنید
  • نیمکت‌ها را با شوینده‌ای ملایم و یک پارچه‌ی مرطوب بشویید.
  • بهتر است هنگام استفاده از سونا روی حوله دراز بکشید یا بنشینید تا بهداشت محیط سونا تا حد امکان حفظ شود.

نکات ایمنی در استفاده از سونا خانگی

چه در سونای عمومی یا سونای خانگی، نکات ایمنی مهمی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید و آنها را رعایت کنید:

  • اگر داروهایی مصرف می‌کنید که با توانایی بدن شما برای تنظیم دما تداخل دارند یا باعث خواب آلودگی می‌شوند، از سونا استفاده نکنید.
  • اگر بیمار هستید از سونا استفاده نکنید تا عوارض جانبی سونا برایتان اتفاق نیوفتد.
  • پس از صرف یک وعده‌ی غذایی سنگین، وارد سونا نشوید.
  • هرگز به بدن خود اجازه ندهید که در سونا به خواب برود.
  • اگر احساس سرگیجه یا تهوع دارید از سونا خارج شوید.
  • کودکان 6 سال به بالا می‌توانند از سونا استفاده کنند اما حتما باید تحت نظارت یک بزرگتر باشند. دقت کنید که کودکان نباید بیش از 15 دقیقه در سونا بمانند.
  • برای خود مدت زمان استفاده مناسب تعیین کنید.

برای مدت زمان استفاده از سونا توصیه می‌شود که افراد سالم، هر بار بیش از 20 دقیقه در سونا نمانند. اگر تازه کار هستید، به بدن خود فرصت دهید و به آرامی شروع کنید (از 5 تا 10 دقیقه در هر جلسه). به تدریج که مقاومت شما در برابر گرما بالا رفت، می‌توانید مدت زمان جلسات را افزایش دهید.

  • بعد از سونا آب بنوشید

بعد از استفاده از هر نوع سونا، جایگزین کردن مایعات از دست رفته در اثر تعریق، از اهمیت زیادی برخوردار است. افراد باید پیش از ورود به سونا، یک لیوان آب و پس از خروج از سونا، حدود دو تا چهار لیوان آب بنوشند تا از دهیدراته شدن بدن جلوگیری شود.

  • قبل از سونا درصورت داشتن بیماری زمینه ای با پزشک مشورت کنید.

به خصوص اگر فشار خون بالا، دیابت، نارسایی قلبی، آریتمی قلبی یا آنژین ناپایدار دارید. اگر هر یک از این شرایط را دارید، استفاده از سونا را به پنج دقیقه در هر جلسه محدود کنید و حتماً بعد از سونا، بدن خود را به آرامی خنک کنید.

کلام آخر، امیدوارم نکات گفته شده در مراحل طراحی و ساخت سونا خانگی و نحوه نگهداری از سونا برایتان مفید بوده باشد. به جهت تعیین منبع گرما و  انرژی فضای سونا خانگیتان بهتا تجهیزات برند معتبر مگااسپا را پیشنهاد مینماییم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.