تجهیزات سونا چیست؟| سونا چه فوایدی برای بدن دارد؟

تجهیزات سونا چیست؟ سونا، یکی از بخش‌های مورد علاقه‌ی افراد در هنگام بازدید از یک مجموعه‌ی ورزشی یا اقامت در یک هتل است. زمان آن فرا رسیده که امکانات این فعالیت مفید برای تندرستی و آرامش را به منزل خود اضافه کنید. اگر فضای کافی – در داخل یا خارج از ساختمان – دارید و به اندازه‌ای از سونا خانگی استفاده می‌کنید که صرف هزینه برای اضافه کردن این بخش به منزل را توجیه می‌کند، شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با تجهیزات سونا به صفحه محصولات سایت مگااسپا مراجعه نمایید و برای آشنایی بیشتر با تجهیزات سونا و فواید سونا برای بدن، در این مقاله با ما همراه شوید.

سونا چیست؟

سونا چیست؟

در باسخ به سوال سونا چیست؟ ابندا باید به بررسی انواع سونا پرداخت. سونا، شامل اتاق کوچکی است که:

  • دمای سونا 65 تا 90 درجه‌ی سانتی‌گراد
  • رطوبت سونا از حدود 5 تا 100 درصد (بسته به نوع سونا) متفاوت است.

 انواع سونا چیست؟

برای سونا انواع مختلفی وجود دارد؛ از جمله،

  • سونا خشک: سونای فنلاندی که معمولاً در آن از گرمای خشک استفاده می‌شود .
  • سونا بخار: حمام ترکی که رطوبت بیشتری دارد.

فواید سونا برای بدن چیست؟

فواید سونا برای بدن چیست؟

نحوه استفاده از سونا خانگی به صورت اصولی میتواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. گرمای زیاد باعث می‌شود که قلب ما، خون را با شدت بیشتری پمپاژ کند و همین امر می‌تواند منجر به بهبود گردش خون و سلامت قلب و عروق شود. تعریق همچنین می‌تواند به باز کردن منافذ، دفع سموم و بهبود پوست کمک کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده منظم از سونا خشک حتی می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد. در ادامه، به تعدادی از فواید سونا برای سلامت جسمی و روحی انسان پرداخته‌ایم:

فواید سونا برای بدن، از جمله موارد زیر است:

  • سونا، انتخابی عالی برای سم‌زدایی از بدن است که باعث تعریق می‌شود و بدن را پاکسازی می‌کند.
  • گرمای سونا می‌تواند خستگی را کاهش دهد.
  • استرس را از بین ببرد.
  • بدن و ذهن را آرام کند .
  • خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود ‌می‌دهد.
  • بازسازی عضلات و رباط‌های آسیب دیده را سرعت می‌بخشد.
  • گردش خون و نشاط را افزایش می‌دهد.
  • سونا روند پیری را کند می‌کند.
  • کاهش دردهای عضلانی
  • سونا میتواند به روند لاغری کمک کند.
  • تنفس و تنش‌زدایی
  • و….

ساخت سونای خانگی (سونا خشک-سونا بخار) و استفاده مداوم از آن می‌تواند تاثیرات مثبت فراوانی بر سلامتی جسم و روان شما داشته باشد.

شما میتوانید برای آشنایی با محصولات هیتر برقی سونا خشک و هیتر برقی سونا بخار برند مگااسپا به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

 تاثیرات سونا بر بهبود سلامت قلب

 تاثیرات سونا بر بهبود سلامت قلب

انواع سونا می‌توانند دمای بدن انسان را افزایش دهند. در پاسخ به این افزایش دما، رگ‌های خونی نزدیک به پوست منبسط می‌شوند و برون‌ده قلبی (مقدار خونی که قلب در هر دقیقه پمپاژ می‌کند) افزایش می‌یابد. تحقیقات پزشکی نشان داده‌اند که ضربان قلب در سونا می‌تواند از 60 تا 70 ضربه در دقیقه به 110 تا 120 ضربه در دقیقه افزایش یابد و پس از خروج از اتاق سونا، به سطح نرمال برسد.

استفاده‌ی منظم از سونا، خطر مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی و همچنین خطر سکته مغزی و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

سونا و ریکاوری بعد از ورزش

سونا و ریکاوری بعد از ورزش

سونا می‌تواند خشکی و سفتی ماهیچه‌ها را برطرف ‌کند و دردهای عضلانی و مفصلی را تسکین دهد. بدن انسان تحت تاثیر دمای بالای سونا، اندورفین ترشح می‌کند که می‌تواند درد را به حداقل برساند و باعث بروز حال runner’s high (حالت سرخوشی که ورزشکاران پس از یک جلسه تمرین سنگین تجربه می‌کنند) شود. با افزایش دمای بدن در سونا، رگ‌های خونی باز می‌شوند و گردش خون را افزایش می‌دهند که به نوبه خود، روند بهبود طبیعی بدن را تسریع می‌کند. پس از ورزش و فعالیت بدنی، از گرما و بخار سونا برای کاهش تنش عضلانی و از بین بردن اسید لاکتیک و سایر سموم موجود در بدن استفاده می‌شود.

با سونا خشک و بخار سموم بدن را دفع کنید!!

دفع سموم بدن

به دلیل گرمای سونا، دمای بدن شروع به افزایش می‌کند. تعریق در درجه‌ی اول برای خنک کردن بدن رخ می‌دهد و 99٪ از آب تشکیل شده است. با این حال، تعریق عمیق در سونا می‌تواند به دفع سموم از بدن نیز کمک کند.

سونا و بهبود سلامت مغز

سونا و بهبود سلامت مغز

نتایج یک مطالعه‌ی 25 ساله با حضور بیش از 2300 شرکت کننده توسط یک دانشمند فنلاندی و همکارانش نشان داد که استفاده‌ی منظم از سونا (4 تا 7 بار در هفته) در دمای 80 درجه‌ی سانتی‌گراد به مدت 19 دقیقه، خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد.

کاهش استرس

کاهش استرس

گرمای سونا به آرامش ما کمک می‌کند و باعث تنظیم سطح کورتیزول خون می‌شود. کورتیزول، هورمونی است که در هنگام استرس ترشح می شود و سطوح بالای کورتیزول می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند اختلال در سیستم ایمنی و خواب شود. سونا گرفتن، سطح کورتیزول خون را کاهش می‌دهد و تولید سروتونین را تحریک می‌کند. سروتونین، هورمون شادی است که به ما احساس خوبی می‌دهد.

بهبود کیفیت خواب

بهبود کیفیت خواب

تحقیقات نشان داده است که خواب عمیق‌تر و آرام‌تر می‌تواند از اثرات استفاده از سونا باشد. سونا گرفتن پیش از خواب، علاوه بر ترشح اندورفین، باعث افزایش دمای بدن می‌شود. کاهش تدریجی دمای بدن، عاملی کلیدی در تسهیل خواب است. استفاده‌کنندگان از سونا در سرتاسر جهان، از تجربه‌ی خواب عمیقی گفته‌اند که ناشی از گرمای آرامش بخش سونای شبانه بوده است.

مبارزه با بیماری‌ها

محققان آلمانی می‌گویند که سونا می‌تواند به میزان قابل توجهی از بروز سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند. هنگامی که بدن در معرض گرمای سونا و بخار قرار می‌گیرد، گلبول‌های سفید خون را با سرعت بیشتری تولید می‌کند که به نوبه خود به مبارزه با بیماری‌ها و از بین بردن ویروس‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، سونا می‌تواند احتقان سینوس (سینوزیت) ناشی از سرماخوردگی یا آلرژی تسکین دهد.

تاثیر سونا بر کاهش وزن

تاثیر سونا بر کاهش وزن

برای پاسخ به این پرسش “آیا سونا تاثیری در لاغری و کاهش وزن دارد؟” باید گفت، سونا می‌تواند در طولانی مدت به عنوان ابزاری موثر برای کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد. فرآیند تعریق به خودی خود به مقدار قابل توجهی انرژی نیاز دارد. این انرژی، از مصرف چربی و کربوهیدرات‌ها به دست می‌آید و باعث کالری‌سوزی می‌شود. طبق تحقیقات پزشکان آمریکایی، یک فرد با شرایط متوسط ​​می‌تواند به راحتی در یک جلسه سونا، 500 گرم عرق کند و در این فرآیند نزدیک به 300 کالری مصرف نماید. بدن، این مقدار کالری را به دلیل تسریع فعالیت قلب مصرف می‌کند. با افزایش فعالیت قلب و از آنجایی که این فرآیند به اکسیژن بیشتری نیاز دارند، بدن شروع به سوزاندی کالری می‌کند.

پاکسازی پوست با استفاده مداوم از سونا

پاکسازی پوست با استفاده مداوم از سونا

حمام داغ، یکی از قدیمی‌ترین راهکارها برای پاکسازی پوست است. هنگامی که بدن شروع به تعریق عمیق می‌کند، پوست پاک می‌شود و سلول‌های مرده‌ی پوست جایگزین می‌شوند. تعریق همچنین باکتری‌ها را از لایه‌ی اپیدرم پوست و مجاری عرق پاک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که پاکسازی منافذ، گردش خون مویرگی را بهبود می‌بخشد و در عین حال باعث نرم شدن پوست می‌شود.

در ادامه به بررسی اصلی‌ترین تجهیزات سونا خانگی خواهیم پرداخت. استخرهای آب گرم در سالیان نه چندان گذشته با استفاده از مصالح چوبی به انواع و اقسام شکل ها ساخته میشدند. کاربردی که برای استخر های آب گرم در نظر گرفته شده عبارتند از:

  • استراحت
  • درمان
  • رفع تنش عضلات 
  • و…

اما همانطور که در ابتدا مقاله گفته شد، با گذشت زمان بدان پی برند که استخر آب گرم چه مزایای متعددی میتواند برای بدن داشته باشد. حال به بررسی مهم ترین تجهیزات استخر آب گرم، انواع هیتر سونا خواهیم پرداخت.

انواع هیتر سونا(سونا خشک- سونا بخار)چیست؟

سونا، از قرن‌ها پیش که اولین اتاق‌های گرم در شمال اروپا، روسیه و امپراتوری روم باستان مورد استفاده قرار گرفتند، بسیار تکامل یافته است. امروزه می‌توانیم از میان انواع مختلف سونا، از سوناهای هیزمی سنتی گرفته تا سوناهای بخار مدرن که اغلب در سالن‌های ورزشی و مراکز اسپا دیده می‌شوند، یکی را انتخاب کنیم. انواع سونا، تجربیات متفاوتی را از نظر گرما و رطوبت ارائه می‌دهند و نصب و راه‌اندازی بعضی از آنها، نسبت به سایر گزینه‌ها، آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

در این بخش، اطلاعاتی در مورد انواع سونا و نحوه عملکرد آنها را جمع‌آوری کرده‌ایم تا شما بتوانید بهترین گزینه را متناسب با سبک زندگی و نیاز خود انتخاب نمایید.

  • هیتر هیزمی
  • هیتر برقی سونا خشک
  • هیتر مادون قرمز
  • بخارساز برقی
  • هیترهای ترکیبی

در ادامه به بررسی اصلی‌ترین تجهیزات سونا خانگی خواهیم پرداخت. استخرهای آب گرم در سالیان نه چندان گذشته با استفاده از مصالح چوبی به انواع و اقسام شکل ها ساخته میشدند. کاربردی که برای استخر های آب گرم در نظر گرفته شده عبارتند از:

  • استراحت
  • درمان
  • رفع تنش عضلات 
  • و…

اما همانطور که در ابتدا مقاله گفته شد، با گذشت زمان بدان پی برند که استخر آب گرم چه مزایای متعددی میتواند برای بدن داشته باشد. حال به بررسی مهم ترین تجهیزات استخر آب گرم، انواع هیتر سونا خواهیم پرداخت.

هیتر هیزمی سونا

هیتر هیزمی سونا

سوناهای هیزمی، سنتی‌ترین نوع سونا هستند که تاریخچه‌ی آنها به هزاران سال پیش برمی‌گردد. دو ویژگی بارز سوناهای هیزمی این است که:

  • با آتش گرم می‌شوند. 
  • رطوبت بسیار کمی دارند.

فضای مناسب استفاده از سونا هیزمی

به خاطر داشته باشید که سونای هیزمی (یا “سونای سنتی فنلاندی”) به دلیل دودی که تولید می‌کند، برای نصب در فضای باز توصیه می‌شود. هیترهای هیزمی شامل محفظه‌ای هستند که برای روشن کردن آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی آتش آماده شد، سنگ‌های چیده شده بر روی هیتر را گرم می‌کند و گرمای متصاعد شده از این سنگ‌ها، دمای هوای اتاقک سونا را بالا می‌برد.

معمولاً یک ست چوبی شامل سطل آب و ملاقه هم به همراه هیتر وجود دارد تا افراد بتوانند با ریختن آب روی سنگ‌ها، میزان بخار را به دلخواه افزایش دهند. توجه داشته باشید که راه‌اندازی هیترهای هیزمی و نگهداری از آنها نسبتاً دشوار است چراکه باید همواره مقدار معینی چوب در انبار داشته باشید و محفظه‌ی هیتر را هم مرتباً تخلیه و تمیز کنید. دمای اتاق‌های سونا با هیتر چوبی به حدود 90 درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد و دمای بدن شما نسبت به افزایش دمای اتاق، افزایش می‌یابد.

هیتر برقی سونا خشک

هیترهای برقی نیز دمای اتاق سونا را از طریق گرمای متصاعد شده از سنگ‌‌های هیتر افزایش می‌دهند؛ با این تفاوت که برای گرم کردن سنگ‌ها از المنت‌های حرارتی استفاده می‌شود. هیترهای برقی در توان‌ها و مدل‌های مختلف موجود هستند و امکان نصب آنها در داخل یا خارج از منزل وجود دارد. کنترل دمای اتاق و مدت زمان کارکرد دستگاه در بعضی از مدل‌ها، از طریق سوییچ‌های تعبیه شده بر روی بدنه‌ی دستگاه و در بعضی دیگر از مدل‌ها، از طرق کنترل پنل سونا صورت می‌گیرد. سطح رطوبت در این سوناها نیز بسیار پایین است؛ اگرچه می‌توانید مانند سونای هیزمی، روی سنگ‌های هیتر برقی سونا خشک هم آب بریزید.

سوناهای برقی در دهه 1950 توسعه پیدا کردند و به سرعت در ایالات متحده به محبوبیت بالایی دست یافتند. این هیترها، که در دو سری دیواری و زمینی طراحی می‌شوند، گزینه‌ای کم‌مصرف و ایمن با کاربری آسان هستند و امروزه، رایج‌ترین نوع هیتر سونا به شمار می‌روند. علاوه بر مراکز عمومی مثل سالن‌های ورزشی و هتل‌ها، تقاضا برای نصب این هیترها در سوناهای خصوصی (منازل و مجتمع‌های مسکونی) هم بالاست. مدت زمان پیش‌گرمایش هیترهای برقی، کوتاه‌تر است و امکان کنترل دقیق دمای اتاق سونا نیز از طریق آنها وجود دارد.

هیتر مادون قرمز

مکانیسم هیترهای مادون قرمز، کاملاً متفاوت است. منبع گرمایش در این هیترها، لامپ‌هایی هستند که تابش الکترومغناطیسی تولید می‌کنند. این هیترها به جای بالا بردن دمای هوای اتاق سونا، مستقیماً بدن شما را گرم می‌کنند و باعث بروز واکنش‌هایی مانند تعریق شدید و افزایش ضربان قلب می‌شوند.

نکته‌ی قابل توجه این است که دمای متوسط در سوناهایی که از هیتر مادون قرمز استفاده می‌کنند، پایین‌تر از سایر انواع هیتر است. محدوده دما در سوناهای مادون قرمز معمولاً بین 25 تا 55 درجه سانتیگراد است. در نتیجه، این سوناها برای افرادی که نمی توانند گرما و رطوبت اتاق‌های سونای معمولی را تحمل کنند، گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌روند. به‌طور کلی، نمی‌توانید انتظار تجربه‌‌ی اصیل سوناهای هیزمی و برقی را از این نوع سونا داشته باشید.

بخارساز برقی

برخلاف اتاق‌های سونا خشک که به دلیل سطح پایین رطوبت، از چوب ساخته می‌شوند، مشخصه‌ی اصلی سوناهای بخار، سطح بالای رطوبت (حدود 100 درصد) است. به همین دلیل، به جای چوب از مواد ضدآب مختلفی مانند کاشی، سنگ یا شیشه برای سطوح سونا بخار استفاده می‌شود. میانگین دما در سونا بخار کمتر از سونا خشک است. با این حال، به لطف سطح بالای رطوبت، همچنان گرما را احساس می‌کنید. اگر می‌خواهید از سونا برای کاهش مشکلات تنفسی بهره ببرید، سونای بخار ممکن است بهترین انتخاب باشد. اکثر بخارسازهای موجود در بازار، از برق برای جوشاندن آب و آزاد کردن بخار استفاده می‌کنند.

اولین حمام‌های بخار در عصر باستان و در میان رومی‌ها و یونانی‌ها و بعدها در میان ترک‌ها وجود داشته است. در آن زمان، حمام کردن به عنوان یک عمل تشریفاتی در نظر گرفته ‌می‌شد زیرا پاکیزگی، نمادی از سلامتی بود و حفظ بدن در شرایط مطلوب، ادای احترام به خدایان به شمار می‌رفت. حمام‌های باشکوه و زیبای ساخته شده در آن دوران، هنوز هم وجود دارند و به عنوان جاذبه‌های توریستی مورد توجه قرار می‌گیرند.

هیترهای ترکیبی

همان‌طور که از نام آنها برمی‌آید، این هیترها، ترکیبی از هیتر سونا خشک و بخارساز سونا هستند. هیترهای ترکیبی علاوه بر محفظه‌ای که برای چینش سنگ‌های هیتر در نظر گرفته شده است، شامل مخزنی هستند که با آب پر می‌شود. شما می‌توانید سطح رطوبت و میزان دما را به‌طور جداگانه تنظیم کنید چراکه هیتر و بخارساز، هریک دارای المنت‌های گرمایشی مختص به خود هستند. در هیترهای مدرن، می‌توانید میزان رطوبت سونا را با دقت یک درصد تعیین نمایید. با نصب این هیترهای ترکیبی، اتاق سونای شما می‌تواند به سونا سنتی فنلاندی، سونای بخار یا سونا با اسانس‌های گیاهی تبدیل شود؛ یعنی تجربه‌ی انواع سونا تنها با یک هیتر.

نتیجه‌گیری

در این مطلب، علاوه بر  پاسخ به سوال سونا چیست؟ و معرفی انواع سونا و انواع هیتر سونا،  به مزایایی پرداختیم که استفاده‌ی منظم از سونا می‌تواند برای سلامت جسم و ذهن شما به ارمغان بیاورد. در نهایت هم، امیدواریم این مطلب بتواند راهنمای مفیدی باشد و ابهامات شما در مورد راه‌اندازی سونا و استفاده از آن را برطرف سازد.

 

❓سوالات متداول در ارتباط با فواید سونا

در این بخش به سوالات متداول شما درباره فواید سونا خواهیم پرداخت.

آیا سونا موجب شادابی پوست صورت خواهد شد؟

با استفاده منظم از سونا با گذشت زمان تغییرات مثبت اتفاق خواهد افتاد.

آیا سونا برای تمامی افراد مناسب است؟

خیر، در صورت وجود بیماری زمینه ای، طبق نظر پزشک معالج استفاده شود.

آیا سونا موجب لاغری خواهد شد؟

سونا موجب کم شدن آب بدن و در طولانی مدت موجب آب شدن چربی ها خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.