✔️بررسی 7مورد از مزایای سونا خشک و تاریخچه سونا

سونا خشک که قرن‌هاست توسط ملل مختلف در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، مزایای زیادی برای سلامتی دارد؛در این مقاله قصد بر آن است تا شما را با مزایای سونا خشک آشنا نماییم.

 سونا خشک چیست؟

مزایای سونا خشک

سونا خشک، نوعی سونا است که در آن از مزایای گرمای تا حد امکان خشک استفاده می‌شود. برخلاف سونا بخار که تحت عنوان سونای مرطوب نیز شناخته می شوند، رطوبت و بخار هیچ نقشی در سونای خشک ندارند. در واقع، رطوبت به طور معمول در حد 5 تا 20 درصد حفظ می‌شود و دما هم در حدود 80 تا 100 درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌گردد.

وجه تمابز سونا خشک با سایر سوناها در چیست؟

تنظیمات دما و رطوبت، یکی از اصلی‌ترین مواردی است که سونا خشک را از سایر انواع سونا متمایز می‌کند؛ از جمله:

  • حمام گرمسیری (Tropical bath)

دمای متوسط در حدود 50 تا 75 ​​درجه سانتی‌گراد و سطح رطوبت محیط در حدود 20 تا 40 درصد است.

  • بیوسونا (Biosauna)

دمای متوسط در حدود 50 تا 60 درجه سانتی‌گراد و سطح رطوبت محیط در حدود 45 تا 65 درصد است.

  • سونا روسی (Russian sauna)

دما کمی بالاتر است (بین 60 تا 90 درجه سانتیگراد) و سطح رطوبت محیط در حدود 60 تا 70 درصد است.

  • سونا بخار

در این نوع سونا، دما به 40 تا 45 درجه سانتی‌گراد می‌رسد اما سطح رطوبت از سایر گزینه‌ها بسیار بالاتر است (در حدود 100 درصد).

بررسی تاریخچه سونا خشک

سونا خشک (سونای فنلاندی) از شمال اروپا، به ویژه از فنلاند، سوئد و روسیه سرچشمه گرفته است. این مدل سونا در اصل برای مبارزه با دمای پایین هوا در زمستان‌های بسیار سرد این مناطق طراحی شده بود. با این حال، با گذشت زمان، سونا خشک به آیینی برای آرامش بخشیدن به بدن و ذهن انسان و همچنین به مکانی برای معاشرت تبدیل شد و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ فنلاند به دست آورد.

سونا خشک در فنلاند

برای ساکنان فنلاند، سونا یک کالای تجملی و لوکس نیست، بلکه یک ضرورت است. به طور متوسط ​​در هر خانه در فنلاند یک سونا وجود دارد (3 میلیون سونا در فنلاند به ازای جمعیت 5 میلیون نفری این کشور) و سونا درمانی درواقع سنگ بنای فرهنگ این کشور به شمار می‌رود.

اهمیتی که فنلاندی‌ها برای سونا، مزایای آن برای سلامتی و درمان و نقش آن در شکل‌گیری و تقویت روابط اجتماعی قائل هستند، فنلاند را در میان کشورهای پیشرو در عرصه‌ی سونا درمانی قرار داده است. اکثر سوناهای خشک که امروزه در کشورهای توسعه یافته دیده می‌شوند، با الگوبرداری از مدل فنلاندی ساخته شده‌اند.

ساختار سنتی و جدید سونا خشک

قدیمی‌ترین سازه‌های سونا که به 2000 سال قبل برمی‌گردند، در زمین حفر می‌شدند. ساختار سونا در فنلاند طی هزاران سال به طور قابل توجهی تکامل یافته است.

  • در روش سنتی، سنگ‌ها را در آتش گرم می‌کنند و برای ایجاد بخار و گرما، روی آنها آب می‌ریزند.
  • امروزه سوناها با سنگ‌های داغ، هیترهای هیزمی، خاکستر داغ و هیترهای برقی، گرم می‌شوند. اتاق‌های سونا، به طور معمول، از چوب ساخته شده‌اند، زیرا درختان در کشورهای منطقه‌ی بالتیک به وفور یافت می‌شوند.

Savusauna یا سونای دود، در فضایی بدون تهویه انجام می‌شود. آتش، شعله‌ور می‌شود و پس از خاموش شدن شعله و خارج شدن دود از اتاق، افراد می‌توانند برای لذت بردن از گرما، وارد سونا شوند. متخصصان فنلاندی این مدل را موثرترین نوع سونا می‌دانند.

مزایای سونا خشک چیست؟

حال زمان آن فرا رسیده است تا برایتان از مزایای سونا خشک از جمله موارد زیر بگوییم:

  1. مراقبت از پوست
  2. رفع تنش‌های عضلانی
  3. سم‌زدایی از بدن
  4. کاهش وزن
  5. ریکاوری بعد از ورزش
  6. رفع تنش های روانی
  7. تنظیم زمان خواب و افزایش سطح کیفیت خواب

اگر استراحت در سونا، یکی از فعالیت‌های مورد علاقه‌ی شماست، دیگر نیازی نیست که به نزدیکترین مرکز اسپا بروید. با نصب سونا در منزل خود می‌توانید هر زمان که بخواهید از مزایای سونا خشک بر سلامت ذهن و جسم خود بهره‌مند شوید. هیتر سونا خشک برند مگااسپا در کنار سنگ هیتر سونا خشک مگااسپا میتوانند از بهترین انتخاب های شما برای ساخت سونا خشک خانگی باشند.از مزایای سونا خشک خانگی میتوان به این مسئله اشاره نمود داشت که زمانی سونا میتواند برایتان تاثیرگذار باشد که بطور مستر و مداوم از آن استفاده گردد. این اتفاق با داشتن سونا خشک خانگی به مراتب راحت تر اتفاق خواهد افتاد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.