❌معایب سونا چیست و چه کسانی نباید از سونا خشک استفاده کنند؟

در بیشتر مقالات تنها از فواید سونا گفته میشود اما آیا سونا برای تمامی افراد مناسب است؟ در مقاله قبل گفته شد، استفاده از سونا در بارداری مجاز نیست، در این مقاله باهم بررسی خواهیم کرد که چه افرادی نباید از سونا استفاده نکنند و معایب سونا چیست.

استفاده از سونا بطور معمول به افرادی که دارای مشکلات قبلی از جمله حمله قلبی و یا نامنظم بودن ضربان قلب هستند توصیه نمیشد اما در برخی است مطالعاتی که در سال‌های اخیر انجام شده، بدین نتیجه رسیده اند که استفاده مداوم از سونا میتواند به بهبود سلامت قلب افراد کمک کند. از سوی دیگر افرادی که فشار خونشان بالاست مجاز به ورزش در سونا خشک نمیباشند چراکه این عمل موجب افزایش فشار خون آنها خواهد شد.

معایب سونا چیست

معایب سونا چیست؟

سونا مزایای بسیاری دارد که در کنار تمامی آنها معایب سونا نیز وجود دارد که در این بخش شمارا با آنها آشنا خواهیم کرد. نحوه استفاده درست از سونا بسیار حائز اهمیت است، اما معایبی نیز وجود دارد که به نحوه استفاده از سونا ارتباطی ندارد. این موارد عبارتند از:

  • بانوان باردار
  • افرداد مبتلا به آسم
  • کسانی که از مسکن و یا مواد مخدر استفاده نمودند
  • کودکان و سالمندان
  • کسانی که به بیماری های مسری و عفونی مبتلا هستند
  • و…

بایدها و نبایدهای استفاده از سونا

آگاه باشید که تعریق بیش از حد نشانه لاغری بیشتر و یا دفع سموم بیشتر بدنتان نخواهد بود، این عمل تنها موجب کاهش مایع از فضای داخل عروقتان خواهد شد که با گذشت زمان موجب کمبود یون های محلول در مایعات بدن خواهد شد.

برای جلوگیری از این کمبود الزام است که قبل از ورود به سونا و از آن به میزان بالا آب بنوشید.

استفاده از سونا برای کودکان زیر 4سال مجاز نیست!

تا 4سالگی سیستم لنفاوی کودک بطور کامل رشد نکرده است بدین خاطر نباید به سونا اورده شود چرا سطح گرما سونا برا کودک قابل تحمل و مناسب نخواهد بود.

بررسی دیگر افرادی که سونا برایشان مجاز نیست!

اگر شما مبتلا به بیماری تنگی نفس و با ریوری هستید به دلیل خشکی بالا سونا خشک قبل از استفاده حتما باید با پزشک خود مشورت نمایید تا دچار مشکل نشوید.
اگر در ناحیه قلب احساس درد میکنید و یا قلب ضعیفی دارید تنها با رعایت توصیه های پزش خود میتوانید از سونا استفاده نمایید.
همانطور که در مقاله “ آیا سونا باعث لاغری میشود؟” گفته شد، سونا به تنهایی و بدون ورزش نمیتواند موجب لاغری شما شود و اگر با این هدف از آن استفاده مینمایید باید استفاده ای مداوم به همراه ورزش داشته باشید.

تحت هیچ شرایطی در سونا ورزش و نرمش انجام ندهید چرا که سونا خود به تنهایی موجب تعریق و بالا رفتن ضربان قلبتان خواهد شد و تشدید آن درست نیست.

مدت زمان ماندن در سونا

مدت زمان که میتوان در سونا ماند به عوامل مختلفی وابسته است، اصلی ترین آن میتوان به این مسئله اشاره نمود که اگر شما به تازگی تصمیم به سونا رفتن گرفته اید نباید با شخصی که مدت هاست بطور مداوم از سونا استفاده میکند به یک میزان در سونا بمانید. مدت زمان ماندن برای یک فرد مبتدی حداکثر 5دقیقه و برای یک فرد غیر مبتدی حداکثر 15 دقیقه است.

اگر فردی سالمند به همراه دارید، به سمتی راهنماییش کنید که گرمای کمتری دارد و بعد از 5دقیقه فرد سالمند را از سونا خارج نمایید.

مورد بعدی میتوان یه این مسئله اشاره نمود که گرسنه و یا خیلی سیر وارد سونا نشوید و در آن نمانید. یک ساعت قبل از سونا وعده غذایی سبک میل نمایید.

کلام آخر، در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا بتوانیم به تکمیل مقالات قبل پرداخته و شما را با معایب سونا و مروری بر بایدها و نباید های آشناتر نماییم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.