راهنمای کامل انتخاب و نصب سونای خانگی

سونای خانگی‌، چیزی بیش از یک وسیله رفاهی لوکس است چراکه می‌تواند نوعی سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی سلامتی و تندرستی شما باشد. با مزایای بی‌شماری مانند کاهش استرس، بهبود گردش خون و سم‌زدایی، نصب سونای خانگی می‌تواند کیفیت زندگی شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. در این راهنمای جامع، همه‌ی چیزهایی را که باید در مورد سوناهای خانگی بدانید، از انواع مختلف سونا و ویژگی‌هایی که باید در نظر بگیرید تا نکات تخصصی در مورد نصب و نگهداری سونا را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آشنایی با مزایای سونا خانگی

قبل از بررسی انواع سونا، بیایید در مورد مزایای متعددی سونای خانگی برای سلامتی و تندرستی صحبت کنیم که مورد تایید انجمن بین المللی سونا (ISA) هستند.

کاهش استرس: جلسات منظم سونا می‌تواند با ایجاد آرامش و ترشح اندورفین به کاهش سطح استرس کمک کند.

بهبود گردش خون: گرمای تولید شده در سونا، جریان خون را افزایش می‌دهد که به بهبود گردش خون و ارتقای سلامت کلی قلب و عروق کمک می‌کند.

سم‌زدایی: سونا باعث تعریق می‌شود که سموم و ناخالصی‌ها را از بدن شما دفع می‌کند.

آرامش عضلانی: گرمای سونا می‌تواند به تسکین عضلات دردناک و کاهش درد مفاصل کمک کند و آن را به ابزاری عالی برای ریکاوری بعد از تمرین تبدیل نماید.

تقویت سیستم ایمنی: استفاده منظم از سونا می‌تواند با افزایش تولید گلبول‌های سفید، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

جوان‌سازی پوست: گرما و بخار می‌تواند به باز کردن منافذ، لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند و چهره‌ای جوان و درخشان به شما بدهد.

انواع سونای خانگی

انواع مختلفی از سوناهای خانگی وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی هستند:

در سونا خشک، سنگ‌های چیده شده روی هیتر برقی سونا، تا دمای مورد نظر (معمولاً حدود 80 تا 90 درجه سانتی‌گراد) گرم می‌شوند و آب روی آن‌ها پاشیده می‌شود تا کمی رطوبت ایجاد کنند.

این در حالی است که در سونا بخار، دما بسیار پایین‌تر اما رطوبت نزدیک به 100% است. سونای خشک در مقایسه با سونا بخار، دمای بسیار بالا و رطوبت پایینی دارند.

انواع هیتر سونا خشک

دو نوع اصلی هیتر سونا وجود دارد: هیتر برقی سونا و هیتر هیزمی. البته هیترهای سونا، نوع گازی هم دارند که کمتر رایج است. می‌توان گفت که هیتر برقی سونا بیشتر در مناطق شهری و هیتر هیزمی بیشتر در مناطق روستایی مرسوم است.

هیتر هیزمی سونا خشک

بزرگترین مزیت هیتر هیزمی سونا، حس و حالی است که به همراه دارد. گرمای هیتر هیزمی و صدای ترق تروق آتش، محیطی آرام را ایجاد می‌کند که گزینه‌های برقی و گازی قادر به ایجاد آن نیستند. عطر طبیعی سوزاندن چوب نیز به تجربه کلی سونا می افزاید. با این حال، با نصب این نوع هیتر، تلاش و زمان بیشتری برای گرم کردن سونا لازم است.

هیتر برقی سونا خشک

به طور کلی، نصب و راه‌اندازی هیتر برقی سونا، آسان‌تر و صد البته، ایمن‌تر است. با نصب یک هیتر برقی، دمایی نسبتاً یکنواخت در طول جلسه سونا تضمین می‌شود، زیرا ترموستات هیتر، دمای تنظیم شده را به طور مداوم کنترل می‌کند. اما با هیتر‌های هیزمی، حفظ دمای یکنواخت دشوارتر است، زیرا برای رسیدن به دمای مناسب باید مقدار چوب و اندازه هیتر را در نظر بگیرید.

بنابراین، هر دو نوع هیتر سونا دارای مزایا و معایبی هستند. در نهایت، انتخاب هیتر به سلیقه‌ی شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید سونای سنتی‌تری را تجربه کنید، به سراغ هیتر هیزمی بروید اما اگر می‌خواهید گزینه‌ای با کاربری آسان‌تر و نیاز کم‌تر به تعمیر و نگهداری داشته باشید، هیتر برقی سونا را انتخاب کنید.

برای مطالعه مزایای سونا بخار برای سلامتی، کلیک کنید.

اندازه‌ی اتاق سونا

انتخاب اندازه‌ی اتاق سونا به عوامل متعددی بستگی دارد. هنگام انتخاب اندازه سونا، موارد زیر را در نظر بگیرید:

فضای موجود: فضای در نظر گرفته شده برای نصب سونا را اندازه بگیرید تا تعیین کنید که حداکثر می‌تواند اتاق سونا با چه ابعادی را در خود جای دهد. هنگام اندازه‌گیری، هم فضای کف و هم ارتفاع اتاق را یادداشت کنید.

تعداد کاربران: تعیین کنید که معمولاً چند نفر به طور همزمان از سونا استفاده می‌کنند. اگر فقط برای استفاده شخصی باشد، یک سونای کوچکتر می‌تواند کافی باشد. با این حال، اگر قصد دارید جلسات سونا با چند نفر را میزبانی کنید، به یک سونای بزرگتر نیاز دارید تا همه را راحت در خود جای دهد.

راحتی و تحرک: اگر فضایی باز و جادار را ترجیح می‌دهید، سونای بزرگتری را انتخاب کنید. از سوی دیگر، اگر فضای محدودی دارید و محیط صمیمی‌تری را ترجیح می‌دهید، در یک سونای کوچک‌تر هم می‌توانید محیطی دنج و آرام را تجربه کنید. اگر از دراز کشیدن در سونا لذت می‌برید، به نیمکتی متناسب با قد خودتان نیاز دارید.

هدف: هدف اصلی خود از نصب سونای خانگی را مشخص کنید. اگر اساساً برای اهداف درمانی مانند تسکین تنش‌های عضلانی یا آرامش باشد، یک سونای کوچکتر می‌تواند کافی باشد. با این حال، اگر قصد دارید فعالیت‌هایی مانند یوگا یا حرکات کششی را در داخل سونا انجام دهید، احتمالاً سونایی بزرگ‌تر، بهتر باشد.

نصب و نگهداری سونا

هنگامی که بهترین سونا را برای خانه‌ی خود انتخاب کردید، این نکات تخصصی را برای نصب آسان و نگهداری صحیح سونا دنبال کنید:

نصب توسط متخصص: کار را به یک نصاب حرفه‌ای سونا بسپارید تا از کیفیت اتاق سونا، نصب صحیح هیتر، تهویه‌ی مناسب و سایر الزامات، اطمینان حاصل کنید.

تهویه: تهویه‌ی کافی برای حفظ محیطی ایمن و راحت در سونا ضروری است. اطمینان حاصل کنید که سونا در مکانی با تهویه مناسب نصب شده یا دارای سیستم تهویه یکپارچه است.

الزامات برق: با یک برقکار مشورت کنید تا مطمئن شوید که سیستم الکتریکی خانه شما می‌تواند نیازهای برق سونا را برآورده کند. بسیاری از سوناها به مدارهای اختصاصی نیاز دارند.

عایق‌کاری: عایق‌بندی مناسب برای بهره‌وری انرژی و حفظ گرما بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که سونای شما به خوبی عایق‌بندی شده است؛ به خصوص اگر خارج از ساختمان نصب شده و در معرض شرایط آب و هوایی مختلف قرار دارد.

کفپوش: یک کفپوش ضدآب و غیرلغزنده را برای سونای خود انتخاب کنید؛ مانند کاشی یا لمینت ضدآب. این کار، به جلوگیری از حوادث کمک کرده و باعث سهولت در تمیز کردن می‌شود.

تمیز کردن منظم سونا: سطوح، نیمکت‌‌ها و کفپوش سونا را به طور مرتب با یک محلول شوینده‌ی ملایم تمیز کنید. مراقب باشید که برای این‌کار، از وسیله‌ای استفاده نکنید که روی سطوح، خط و خش بیندازد. از مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید، زیرا می‌توانند به چوب آسیب برسانند و پوست شما را تحریک کنند.

نگهداری از چوب سونا: به طور منظم، اجزا و سطوح چوبی سونا را از نظر ساییدگی یا آسیب بررسی کنید. نقاط زبر را به آرامی سنباده بزنید و در صورت نیاز، از یک محافظ مخصوص چوب استفاده کنید.

تعمیر و نگهداری هیتر: هیتر سونا خشک و سنگ‌‌ها را به صورت دوره‌ای تمیز کنید تا هرگونه زباله یا رسوب از بین برود.

نظارت بر رطوبت و دما: با مجهز ساختن سونا به رطوبت‌سنج و دماسنج و نظارت بر میزان رطوبت و دمای هوا، محیطی امن و راحت را تضمین کنید.

سوالات متداول

انواع سوالات متداول در زمینه هیتر سونا:

هر چند وقت یک بار باید سنگ‌‌های هیتر سونا را تعویض کنم؟

سنگ‌‌های سونا، به دلیل قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد، به مرور زمان خرد می‌شوند و خواص خود را از دست می‌دهند. زمان مناسب برای تعویض سنگ‌های هیتر سونا خشک، به میزان استفاده‌ی شما از سونا بستگی دارد. مثلاً اگر سه بار در هفته از سونای خود استفاده می‌کنید، احتمالاً باید سنگ‌ها را یک بار در سال تعویض کنید. اما اگر تعداد جلسات کمتری در طول هفته دارید، می‌توانید هر دو سال یک بار برای تعویض سنگ سونا برنامه‌ریزی کنید.

چگونه می‌توانم هیتر سونا خشک مناسبی را انتخاب کنم؟

به عنوان یک اصل کلی، برای هر متر مکعب فضا، به حدود 1 کیلووات توان گرمایشی نیاز دارید. همیشه عددی را که به دست می‌آورید گرد کنید و اگر شک دارید، مدلی با توان یک اندازه بالاتر را انتخاب کنید.

کدامیک بهتر است: هیتر دیواری یا هیتر ایستاده‌ی سونا؟

پاسخ این سوال، علاوه بر سلیقه‌ی شما، به فضایی بستگی دارد که در اختیار دارید. اگر سونای کوچکتری دارید، هیتر دیواری ممکن است گزینه‌ی بهتری باشد زیرا فضای کمتری را اشغال می‌کند. اما اگر سونای بزرگتری دارید، یک هیتر ایستاده ممکن است بهتر باشد زیرا گرمای یکنواخت‌تری را در سراسر فضا ایجاد می‌کند. برند ایرانی مگااسپا، هیترهای برقی سونا خشک را در دو مدل ایستاده‌ی سبدی (سری SMART) و دیواری (سری PRIME) عرضه می‌کند.

برای هیتر برقی سونا، به برق سه‌فاز نیاز دارم یا تک‌فاز؟

بیشتر خانه‌ها در مناطق شهری، فقط برق تک فاز دارند. اغلب هیترهای برقی کوچک و متوسط سونا خشک، از نوع تک‌فاز هستند اما اگر هیتری بزرگ می‌خواهید، احتمالاً باید منبع تغذیه‌ی سه‌فاز هم تدارک ببینید. از میان هیترهای برقی سونا خشک مگااسپا، هیترهای برقی سری SMART، از نوع سه فاز هستند اما بیشتر مدل‌های هیترهای سری PRIME این برند، به صورت تک فاز و سه فاز عرضه می‌شوند.  

کنترل دمای اتاقک‌های سونا خشک به چه صورتی انجام می‌شود؟

هیترهای برقی سونا، مجهز به سنسورهایی هستند که تنظیم دما را با دقت یک درجه، امکان‌پذیر می‌سازند. ولوم تنظیم دما به همراه ولوم تنظیم زمان، در بعضی از هیترها، بر روی بدنه‌ی دستگاه قرار گرفته است. بعضی از مدل‌ها هم به همراه یک کنترل پنل در اختیار شما قرار می‌گیرند که برای تنظیم دمای سونا و مدت زمان کاردکرد هیتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از میان هیترهای برقی سونا خشک مگااسپا، مدل‌هایی که با حرف E مشخص شده‌اند، به همراه کنترل پنل عرضه می‌شوند.

چگونه هیتر برقی سونا خشک را نگهداری و تمیز کنم؟

برای اینکه هیتر برقی سونای خود را در بهترین حالت نگه دارید، سنگ‌‌ها را به صورت دوره‌ای بررسی و سنگ‌‌های ترک‌خورده را در اسرع وقت تعویض کنید تا از ریزش ریزدانه‌‌ها بر روی المنت‌های گرمایشی جلوگیری شود.

برای هیترهای هیزمی هم خاکستر را به طور منظم از هیتر خارج کنید تا فضای کافی برای جریان هوا وجود داشته باشد و آتش به خوبی بسوزد.

در مورد لکه‌‌های آهک روی سطح هیتر، از مخلوط آب و سرکه یا پودر اسید سیتریک استفاده کنید. برای هیتر‌‌هایی با بدنه‌ی استنلس استیل، از یک شوینده مناسب هیتر استفاده کنید تا بدون اینکه اثری بر جای بگذارد، رسوبات آهک را از بین ببرد.

برای هیتر برقی سونا به چند کیلوگرم سنگ سونا نیاز دارم؟

مقدار سنگ مورد نیاز برای هر هیتر، متفاوت است و مقدار آن در دستورالعمل سازنده درج شده است. برند مگااسپا، سنگ هیتر سونا خشک را در بسته‌بندی‌های 18 تا 20 کیلوگرمی عرضه می‌کند. هیترهای برقی سری SMART این برند به 80 کیلوگرم سنگ و هیترهای سری PRIME، به 20 کیلوگرم سنگ نیاز دارند.

برای دریافت کاتالوگ و لیست قیمت هیترهای برقی سونا خشک مگااسپا و سنگ هیتر، با کارشناسان ما در تماس باشید.

آیا می‌توانم روی سنگ‌‌های هیتر سونا خشک، آب بریزم؟

بله. هیتر‌های سونا با در نظر گرفتن این موضوع طراحی شده‌اند، البته درصورتی‌که آب به صورت نم نم روی سنگ‌ها پاشیده شود. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از تجمع مواد معدنی روی سنگ‌‌ها و المنت‌‌های هیتر، تا حد امکان از آب مقطر استفاده کنید. همچنین در حین انجام این کار از ملاقه استفاده کنید تا از خطر سوختن دست‌‌ها جلوگیری شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.