مزایای سونا بخار برای سلامتی

سونا بخار، اتاقکی گرم است که افراد برای استراحت و تسکین برخی از مشکلات جسمی و روحی از آن استفاده می‌کنند. باشگاه‌های ورزشی اغلب مجهز به سونا بخار هستند اما امروزه، سوناهای خانگی هم طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. سونا بخار زمانی ایجاد می‌شود که یک هیتر برقی سونا با مخزنی پر از آب، بخار را به یک فضای بسته پمپاژ می‌کند و باعث ایجاد رطوبت در هوا می‌شود. استفاده از سونا بخار می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد، گرفتگی سینوس‌ها را کاهش دهد و به ریکاوری پس از ورزش کمک کند.

مقایسه‌ی سونا بخار با سونا خشک

سونا بخار شبیه سونا خشک است. هردوی آنها، شامل اتاقکی با دمای بالا هستند که می‌توانند برای سلامتی شما مفید باشند. عمده تفاوت میان این دو، در نوع گرمایی است که تولید می‌کنند.

سونا خشک، شامل گرمای خشکی است که از سنگ‌های چیده شده بر روی هیتر سونا خشک، ساتع می‌شود. اما سونا بخار، با حرارت یک هیتر برقی سونا گرم می‌شود که مخزن آن پر از آب جوش است. به نظر می‌رسد که سونا بخار می‌تواند نسبت به سونا خشک، مزایای بیشتری برای سلامتی داشته باشد. کلید مزایای منحصربه‌فرد سونا بخار برای سلامتی، در رطوبت آن است.

اتاق‌های سونا بخار، مرطوب هستند و معمولاً با کاشی، شیشه یا پلاستیک پوشانده می‌شوند تا رطوبت هوا را در سطح %95 تا 100% حفظ کنند. این در حالی است که اگرچه دمای هوا در اتاق‌های سونا خشک، بالاتر است، اما سعی می‌شود که رطوبت آن‌ها، در سطحی نزدیک به صفر نگه داشته شود.

فواید سونا بخار

حمام بخار، روشی باستانی است که در طول تاریخ در میان بسیاری از فرهنگ‌ها، رواج داشته است و امروزه هم به ویژه در روسیه، آمریکا و فنلاند، ادامه دارد. با افزایش محبوبیت گرمادرمانی، امروزه ادعاهای زیادی در مورد مزایای آن مطرح می‌شود.

مطالعاتی که درمورد فواید سونا بخار انجام شده‌اند، نسبت به تحقیقات صورت گرفته درمورد اثرات سونا خشک، به مراتب کمترند. از این رو، اثرات سونا بخار بر سلامتی، کمتر شناخته شده هستند. اما تحقیقاتی که انجام شده‌اند، برخی از مزایای گرمای مرطوب سونا بخار را به اثبات رسانده‌اند. گفته می‌شود که سونا بخار می‌تواند اثرات مثبتی بر گردش خون، وضعیت قلبی عروقی و سیستم ایمنی داشته باشد.

توجه کنید که فواید سونا برای سلامتی، اغلب وابسته به دوز است؛ یعنی استفاده مکرر از سونا، مزایای بیشتری نسبت به استفاده‌ی پراکنده از آن دارد. این امر ممکن است به این دلیل باشد که استفاده مکرر از سونا می‌تواند به سازگاری بدن با گرما کمک کند و باعث شوند که بدن، خیلی بهتر نسبت به گرما واکنش نشان دهد. به همین دلیل، صاحبان سوناهای خانگی می‌توانند فواید سونا را به صورتی موثرتر احساس کنند.

برای دریافت لیست قیمت هیتر برقی سونا خشک و سونا بخار مگااسپا، اینجا کلیک کنید.

در ادامه، برخی از رایج‌ترین فواید گرمادرمانی در سونا ذکر شده است. تمرکز بر روی سونا بخار است، اما زمانی که تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباطی وجود دارد، سونا خشک نیز گنجانده شده است.

سونا بخار و کاهش التهاب

چیزی که محققان به طور کلی بر سر آن توافق دارند این است که گرمادرمانی می‌تواند به کاهش التهاب سیستمیک کمک کند. التهاب با بسیاری از بیماری‌های مزمن (از جمله سکته، بیماری‌های تنفسی، اختلالات قلبی، سرطان، دیابت و چاقی) مرتبط است و در سراسر جهان، از هر 5 نفر 3 نفر، جان خود را به دلیل التهاب مزمن از دست می‌دهند. بنابراین اگر بتوان روشی برای کاهش التهاب پیدا کرد، از مرگ میلیون‌ها انسان نیز جلوگیری می‌شود. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که جلسات منظم سونای خانگی، به کاهش میزان سی. آر. پی در بدن کمک می‌کند؛ پروتئینی که وجود آن در خون، یکی از علائم اصلی التهاب سیستمیک است.

سونا بخار و بهبود گردش خون

گرمای مرطوب سونا بخار می‌تواند گردش خون را به خصوص در قسمت پاها بهبود بخشد. بهبود گردش خون می‌تواند منجر به کاهش فشار خون و سلامت قلب و همچنین بهبود بافت پوست شود؛ عارضه‌ای که به ویژه در میان افراد مسن، بسیار رایج است.

سونا بخار و رفع گرفتگی مجاری تنفسی

رفع گرفتگی مجاری تنفسی، یکی از شناخته شده‌ترین مزایای سونا بخار است که می‌تواند در درمان گرفتگی بینی، سردرد، خارش گلو و سرفه، مفید باشد.

محیط مرطوبی که در سونا بخار ایجاد می‌شود، غشای مخاطی را گرم می‌کند و باعث تنفس عمیق می‌شود. در نتیجه، استنشاق هوای مرطوب می‌تواند به رفع گرفتگی سینوس‌ها و ریه‌ها، حداقل به طور موقت، کمک کند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از عصاره‌ی نعنا و اکالیپتوس، اثر سونا بخار در این زمینه را دو چندان می‌کند.

سونا بخار و بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی

سونا بخار، باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که ضربان قلب را تغییر می‌دهند. یکی از این هورمون‌ها به نام آلدوسترون، فشار خون شما را تنظیم می‌کند. ترشح این هورمون در واقع یکی از دلایلی است که باعث می‌شود نشستن در سونا بخار، به شما احساس آرامش بدهد. پژوهش‌های زیادی ثابت کرده‌اند که استفاده منظم از سونا می‌تواند با کاهش فشار خون، نقش مهمی در بهبود سلامت قلبی عروقی داشته باشد.

سونا بخار و کاهش استرس

همه می‌دانند که نشستن در حمام بخار یا سونا بخار می‌تواند به آرامش شما کمک کند. البته محققان چندان مطمئن نیستند که دلیل اصلی آن چیست. برخی می‌گویند که گرمای هیتر برقی سونا بخار باعث می‌شود که بدن ما اندورفین تولید کند؛ اندورفین، هورمون شادی است که به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند.

توضیح دیگر این است که سونا بخار به بدن کمک می‌کند سطح کورتیزول خود را کاهش دهد؛ کورتیزول، هورمونی که در پاسخ به استرس تولید می‌شود. وقتی سطح کورتیزول کاهش می‌یابد، افراد احساس آرامش و شادابی بیشتری می‌کنند. از این رو، استفاده از سونا بخار به صورت منظم به ویژه به افرادی توصیه می‌شود که در مشاغل پراسترس هستند. محققان دریافتند که اگرچه یک تا دو جلسه سونا در هفته می‌تواند منجر به بهبود موقت فشار خون و تصلب شرایین شود، اما استفاده بیشتر از سونا، افزایش مقاومت بدن در برابر استرس و بهبود سلامتی را به دنبال دارد.

سونا بخار و ویروس کرونا

اگرچه استفاده از اتاق‌های سونای عمومی در صورت ابتلا به بیماری‌های مانند کرونا، اصلاً توصیه نمی‌شود، اما جلسات سونای خانگی می‌توانند در این زمینه موثر باشند. مطالعات نشان داده است که گرما می‌تواند در پیشگیری از کرونا و درمان آن نقش داشته باشد. جالب است بدانید که یک موسسه‌ی معتبر در حال انجام پژوهشی درمورد کرونا است که اثر استرس گرمایی خفیفی را که در سونا خشک و سونا بخار به بدن وارد می‌شود، مورد بررسی قرار می‌دهد؛ به همان صورتی که تب، سیستم ایمنی را در برابر ویروس‌ها تحریک می‌کند.

گرما در طول تاریخ به عنوان منبعی موثر برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. اتاقک‌های سونا خشک و سونا بخار، به طور گسترده در دسترس و نسبتاً ارزان هستند و همچنین اثرات قابل توجهی بر سلامت روحی و جسمی دارند. بنابراین، اگرچه اثربخشی گرما بر درمان کرونا هنوز ثابت نشده است، اما محققان پیشنهاد کرده‌اند که مطالعات بیشتری درمورد اثرات آن بر بیماری‌های ویروسی انجام شود. نتایج چنین تحقیقاتی می‌توانند در زمان همه‌گیری کرونا و همچنین برای همه‌گیری‌های بعدی، مورد استفاده قرار گیرند.

سونا بخار و بهبود سلامت روان

روش‌های مختلف گرمادرمانی، از جمله سونا بخار، می‌توانند با معطوف کردن توجه شما به خودتان و دور کردن شما از اخبار اضطراب‌آور، در بهبود سلامت روان موثر باشند.

یک مطالعه معتبر نشان داده است که درگیر شدن در فعالیت‌های گرمادرمانی، به ایجاد حالت ذهن آگاهی و تمرکز بر تنفس کمک می‌کند. هر دوی اینها فواید روان‌شناختی زیادی دارند؛ از جمله: بهبود الگوی خواب، کاهش استرس و بهبود خلق و خو که همگی ناشی از تمرکز بر انجام کاری مثبت برای خود هستند.

علاوه بر این، مطالعه‌ای در فنلاند نشان داده است که سونا بخار می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر موثر باشد.

سونا بخار و ارتقاء سلامت پوست

قرار گرفتن در محیط باعث می‌شود که انواع سموم زیر پوست شما به دام بیفتند. گرمای سونا بخار می‌تواند با باز کردن منافذ پوست شما، به حل این مشکل کمک کند. در نتیجه، گرمای تولید شده توسط هیتر برقی سونا می‌تواند با پاکسازی پوست شما، به جلوگیری از لکه و جوش کمک کند و باعث شود که پوستی شفاف‌تر و صاف‌تر داشته باشید.

سونا بخار و گرم کردن قبل از ورزش

گرم کردن قبل از تمرین برای جلوگیری از آسیب بسیار مهم است. استفاده از سونا بخار به عنوان بخشی از پروسه‌ی گرم کردن می‌تواند به شما کمک کند تا بدن خود را برای فعالیت‌هایی مانند دویدن، پیلاتس و یوگا آماده کنید و به حداکثر دامنه حرکت برسید.

برای مطالعه سونا خشک یا سونا بخار، کلیک کنید.

سونا بخار و لاغری

وقتی در سونا بخار یا سونا خشک هستید، ضربان قلب شما افزایش می‌یابد. ضربان قلب شما در طول تمرین افزایش یافته است و اگر بعد از تمرین هوازی از سونا بخار استفاده کنید، این حالت در طول جلسه‌ی سونا هم همچنان ادامه پیدا می‌کند.

تعریق در سونا بخار، ابزاری برای کاهش وزن سریع نیست. هر وزنی که در سونا بخار از دست می‌دهید، وزن آب است و برای جلوگیری از کم آبی، باید آن را با نوشیدن آب جایگزین کنید. اما استفاده منظم از سونا بخار به عنوان روشی برای سوزاندن کالری بیشتر می‌تواند اثرات مثبت رژیم غذایی و ورزش را افزایش دهد.

محدودیت‌ها و خطرات استفاده از سونا بخار

اتاق‌های سونا بخار، فواید زیادی برای سلامتی دارند. اما اگر زیاده‌روی کنید، غوطه‌ور شدن در بخار می‌تواند مضر باشد؛ به خصوص اگر تازه‌کار باشید. ماندن در سونا بخار به مدتی بیش از 15 دقیقه می‌تواند آب بدن شما را کم کند. کارشناسان توصیه می‌کنند در طول جلسه‌ی سونا و بلافاصله پس از آن، آب بنوشید.

سونا بخار به تنهایی نمی‌تواند مشکلات جدی را درمان کند و اگرچه جلسات سونا می‌توانند ضربان قلب شما را افزایش دهند و باعث افزایش تاثیر ورزش و تمرین شما شوند، اما جایگزینی برای ورزش نیستند.

اگر باردارید، در دوران نقاهت پس از جراحی قرار دارید یا سیستم ایمنی شما به هر دلیلی آسیب‌پذیر است، از سونا بخار و سونا خشک دوری کنید و تا زمانی که پزشک متخصص اجازه نداده است، از سونا استفاده نکنید.  

سایر خطرات احتمالی سونا بخار، به ویژه در صورت نشستن در سونا برای طولانی مدت، عبارتند از:

  • سوختگی
  • گرفتگی عضلات
  • سرگیجه و غش
  • گرمازدگی
  • گرماگرفتگی

همیشه با پوشیدن دمپایی، نشستن روی حوله و دوش گرفتن با آب ولرم پس از جلسه‌ی سونا، بهداشت خود را حفظ کنید تا دچار بیماری نشوید.

در پایان

گرمادرمانی در سونا بخار می‌تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد. مهم‌ترین مواردی که توسط پژوهش‌های معتبر به اثبات رسیده‌اند، عبارتند از: کاهش التهاب، پاکسازی سینوس‌ها و رفع گرفتگی سیستم تنفسی. همچنین، اضافه کردن سونا بخار به روتین بعد از تمرین ممکن است زمان ریکاوری شما را کاهش دهد و به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید.

جلسات سونا بخار هرگز نباید جایگزین درمان‌هایی شوند که پزشک شما تجویز کرده است. با این وجود، سونا بخار خانگی می‌تواند به مکانی عالی برای استراحت تبدیل شود و استفاده‌ی مرتب از آن می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی جسمی و روحی شما به دنبال داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.