سونا خشک یا سونا بخار

آیا شما هم به دنبال روشی برای بهبود سبک زندگی خود هستید؟ پس این مقاله را از دست ندهید چون می‌خواهیم شما را با یکی از بهترین امکاناتی آشنا کنیم که می‌توانید به منزل خود اضافه کنید: سونای خانگی که به صورت سونا خشک و سونا بخار قابل اجرا می‌باشد. هر دوی این‌ها، کمترین فضا را اشغال می‌کنند، به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز ندارند و به راحتی قابل نصب هستند.

تفاوت اصلی سونا خشک و سونا بخار، در نوع گرمایی است که هر کدام تولید می‌کنند. همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، سونای خشک، گرمای خشک را، معمولاً با استفاده از سنگ‌های داغ، در فضایی بسته ایجاد می‌کند. اما سونا بخار، شامل فضایی گرم و مرطوب است که توسط بخارساز سونا ایجاد می‌شود. هر دو نوع سونا، مزایای زیادی دارند؛ از جمله کاهش استرس و بهبود گرفتگی‌های عضلانی. اما کدام گزینه برای نیازهای شما مناسب‌تر است؟ انتخاب در این زمینه، تا حد زیادی به ترجیحات شما بستگی دارد. بیایید بیشتر در این مورد صحبت کنیم.

مزایای سونا

سونا بخار و سونای خشک، هر دو در نهایت اثرات مفید مشابهی بر بدن دارند. هر دو می‌توانند دمای بدن شما را افزایش دهند و منجر به تعریق و افزایش ضربان قلب شوند. با این وجود، اثرات تنفس هوای خشک سونا خشک یا هوای مرطوب سونا بخار بر روی سیستم تنفسی، کاملاً متمایز از یکدیگر است و علاوه بر این، گرمای مرطوب، تأثیر بسیار متفاوتی بر پوست دارد.

برخی از اثرات درمانی وجود دارند که در سونا خشک و سونا بخار مشترک هستند؛ از جمله: سم‌زدایی، افزایش متابولیسم، کاهش وزن، افزایش گردش خون، کاهش درد، کاهش سرعت روند پیری، جوانسازی پوست، بهبود عملکرد قلبی عروقی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود الگوی خواب، مدیریت استرس، آرامش، ریکاوری بعد از ورزش و مواردی از این دست. با این وجود، افرادی که از مشکلات تنفسی، درد سینوس‌ها و گرفتگی بینی رنج می‌برند، احتمالاً از سونا بخار، سود بیشتری خواهند برد. در مقابل، افرادی که از بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید رنج می‌برند (مشکلی که می‌تواند با قرار گرفتن در معرض رطوبت بالا، تشدید شود)، در سونا خشک، راحت‌تر هستند.

برای دریافت لیست قیمت هیتر برقی سونا خشک و لیست قیمت هیتر برقی سونا بخار، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تفاوت سونا خشک و سونا بخار

تکنیکی که برای تولید گرما در سونا خشک و سونا بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد، تمایز اولیه‌ی میان این دو نوع سونا به شمار می‌رود. در سونا خشک، هوا در محفظه‌ای که از چوب ساخته شده است، توسط یک هیتر معمولاً برقی سونا خشک، گرم می‌شود. این در حالی است که در سونا بخار، آب موجود در مخزن هیتر برقی سونا، آنقدر گرم می‌شود تا به جوش بیاید و بخار داغ، در هوای اتاق سونا، آزاد شود. اگرچه سونا خشک و سونا بخار، هریک مجموعه‌ای منحصر به فرد از مزایا را برای سلامتی جسمی و روانی به دنبال دارند، اما هردو به یک اندازه آرامش‌بخش هستند. به منظور تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام یک را به خانه‌ی خود اضافه کنید، اطلاعات زیر را در نظر بگیرید.

هیتر سونا

تمایز اصلی میان سونا بخار و سونا خشک، به این موضوع برمی‌گردد که آیا کاربر، گرمای خشک سونا خشک را به گرمای مرطوب سونا بخار ترجیح می‌دهد یا بالعکس. بیایید در ادامه، منبع گرمای این دو نوع سونا را با یکدیگر مقایسه کنیم:

هیتر سونا خشک

در یک سونا خشک معمولی، دستگاهی به نام هیتر سونا خشک، سنگ‌هایی که رو هم چیده شده‌اند و تحت عنوان سنگ سونا شناخته می‌شوند را گرم می‌کند و این سنگ‌ها سپس گرمای خشک را در محیط اتاق پخش می‌کنند. کاربر می‌تواند با استفاده از سطل آب و ملاقه‌ای که جزو لوازم جانبی سونا به شمار می‌روند، مقدار کمی آب روی این سنگ‌ها بریزد که باعث تولید بخار می‌شود. اما انجام این کار باعث نمی‌شود که سونا خشک به اندازه سونا بخار مرطوب شود. مجهز کردن سونا خشک به دریچه‌ای برای ورود هوای تازه به سونا، کمک می‌کند تا میزان رطوبت اتاق همیشه در پایین‌ترین سطح باقی بماند.

هیتر سونا بخار

اصطلاح دوش بخار گاهی اوقات برای اشاره به سونا بخار استفاده می‌شود زیرا امکان نصب سونا بخار به جای حمام معمولی در فضاهای کوچک تا متوسط وجود دارد. علاوه بر سر دوش معمولی، خروجی بخار نیز در چنین فضایی وجود دارد. بخار، که بخش اصلی این نوع از سونا به شمار می‌رود، با به جوش آوردن آب موجود در مخزن دستگاه بخارساز سونا تولید می‌شود. این دستگاه، که به هیتر سونا بخار هم معروف است، خارج از اتاق سونا نصب می‌شود. در ادامه، بخار از طریق یک خروجی، در اتاق سونا بخار آزاد می‌شود. استفاده از متریال ضد آب برای سونا بخار تضمین می‌کند که میزان رطوبت در سطحی نزدیک به 100٪ ثابت باقی بماند و فضایی کاملاً گرم و مرطوب را برای استراحت کاربران ایجاد کند.

هیتر ایرانی سونا

میراب آرین با بیش از ۱۰ سال تجربه در صنعت استخر و سونا و ضمن بهره‌برداری از فناوری پیشرفته فنلاند، به تامین و پخش انحصاری هیتر برقی سونا با برند MEGA SPA پرداخته است. هیترهای برقی سونا خشک مگااسپا، در دو طرح ایستاده و سبدی عرضه می‌شوند و در توان‌های 4/5 تا 10/5 کیلووات، برای اتاق‌های سونا خشک تا حجم 21 متر مکعب مناسب هستند.

هیتر برقی سونا بخار مگااسپا، سری EPS، در توان‌های 6 تا 15 کیلووات، برای اتاق‌های سونا بخار تا حجم 25 متر مکعب عرضه شده‌اند و مجهز به کنترل پنل برای تنظیم دمای اتاق سونا و زمان استفاده از سونا، تجهیزاتی نظیر شیر اطمینان بخار و ترموسوئیچ به منظور افزایش ایمنی و برد الکترونیکی جهت کنترل سطح آب مخزن بخارساز سونا و کارکرد المنت‌ها هستند.

درجه حرارت سونا

در گرمایی با رطوبت پایین، بدن، حرارت بیشتری را در مقایسه با گرمایی با رطوبت بالا احساس می‌کند. به همین دلیل، اگرچه دمای هوا در سونا خشک، نسب به سونا بخار، بالاتر است، بدن تفاوت بین این دو محیط را درک نمی‌کند. متوسط دما در سونا خشک بین 70 تا 90 درجه سانتی‌گراد و میزان رطوبت آن بین 5 تا 30 درصد است. این در حالی است که در اتاق سونا بخار، دما معمولاً به 30 تا 50 درجه سانتی‌گراد و سطوح رطوبت، به حدود 100 درصد هم می‌رسد.

رطوبت بالا، از تبخیر عرق شما جلوگیری می‌کند و این امر باعث می‌شود که با وجود اینکه دما در اتاق سونا بخار، پایین‌تر است، احساس گرمای بیشتری داشته باشید. همه چیز به تمایل شما بستگی دارد که آیا دمای بالاتر با رطوبت پایین‌تر یا دمای پایین‌تر با رطوبت بالاتر را ترجیح می‌دهید. در هر دو صورت، بدن شما همان اثرات مثبت را تجربه خواهد کرد.

نصب و راه‌اندازی سونا

نصب یک سونا خشک معمولی، فرآیندی است که نسبت به نصب سونا بخار، سریع‌تر است و پیچیدگی کمتری دارد. با این حال، ضروری است که فضایی در داخل ساختمان برای نصب سونا خشک اختصاص داده شود یا حداقل، محفظه‌ای مدولار در خارج از ساختمان ساخته شود. بنابراین، نصب هر گزینه، مجموعه مزایا و معایب خود را دارد.

نصب سونا خشک

این احتمال وجود دارد که سونا خشک در یکی از اتاق‌های خواب، زیرزمین یا قسمت دیگری از خانه نصب شود و به صورت اتاق‌های پرتابل از پیش مونتاژ شده باشد. اگرچه انجام این پروژه به تنهایی امکان‌پذیر است، اما حداقل برای دو مرحله ممکن است به کمک یک متخصص نیاز داشته باشید. برای سیم کشی روشنایی و کنترل پنل هیتر برقی سونا خشک، به کمک یک برقکار نیاز دارید. اگر هم از هیتر گازی سونا استفاده می‌کنید، به خدمات لوله‌کش نیاز خواهید داشت.

نصب سونا بخار

از آنجایی که برای سونا بخار به یک خروجی نیاز است، اغلب یکی از حمام‌های موجود را بازسازی کرده و آن را به سونا بخار تبدیل می‌کنند. اکیداً توصیه می‌شود که از یک متخصص کمک بگیرید تا کار پرزحمت خراب کردن حمام قدیمی و راه‌اندازی سونا بخار را انجام دهد. نمی‌توان به سادگی و تنها با نصب خروجی بخار، یک حمام را به سونا بخار تبدیل کرد. در واقع، سونا بخار، دارای ویژگی‌هایی است آن را از یک حمام معمولی متمایز می‌کند. از جمله سقف شیب‌داری که ارتفاع آن نباید بیش از 2/5 متر باشد، نیمکت‌هایی که باید نصب شوند، آب‌بندی مطمئن و مواردی از این دست. علاوه بر این، هیتر برقی سونا بخار باید در نزدیکی اتاق سونا و ترجیجاً در داخل یک محفظه یا کمد قرار گیرد.

ساخت اتاق سونا

هم چیدمان و هم متریال مورد استفاده در ساختمان سونا خشک و سونا بخار، با یکدیگر متفاوت است. به دلیل دمای بیشتر و رطوبت کمتر سونا خشک، چوب ،گزینه‌ای عالی برای این فضا به شمار می‌رود. علاوه بر بدنه‌ی اتاق سونا، می‌توان از چوب برای نیمکت‌ها هم استفاده کرد. نیمکت‌های چوبی، گرمای اتاق را جذب نمی‌کنند. در نتیجه، نشستن روی آنها حتی زمانی که درجه حرارت بسیار بالا است، خوشایندتر است. علاوه بر این، چوب، ماده‌ای متخلخل است که رطوبت هوا را جذب می‌کند و به خشک نگه داشتن هوای سونا خشک کمک می‌کند. با این حال، چوب به دلیل همین مشخصه (متخلخل بودن)، متریال ایده‌آلی برای سونا بخار نیست. سطح بالای رطوبت، روند تجزیه‌ی چوب را تسریع می‌کند. در نتیجه، ضروری است که برای سونا بخار، از متریال نامتخلخلی مانند کاشی، پلاستیک یا شیشه استفاده شود.

خطرات سونا

در گذشته، انجمن قلب آمریکا، به افراد مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی در مورد استفاده از سونا هشدار داده بود. اما جدیدترین مطالعات باعث شده است که این مرکز، هشدارهایی قبلی خود را به افراد لغو کند. این مرکز فقط توصیه کرده است که این افراد از جابجایی مکرر از محیط گرم به محیط سرد اجتناب کنند زیرا این عمل می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. علاوه بر این، توصیه‌های دیگری هم درمورد استفاده از سونا، مطح شده است: مثلاً اینکه هرگز اجازه ندهید کودکان زیر پنج سال از سونا خشک یا سونا بخار استفاده کنند. خانم‌های باردار نیز باید از هر دو دوری کنند. علاوه بر این، مصرف الکل یا داروهای خواب آور هرگز نباید با استفاده از سونا خشک یا سونا بخار همزمان باشد.

حتی افراد سالمی که چنین محدودیت‌هایی ندارند هم باید اولین بازدید خود را به 15 دقیقه یا کمتر محدود کنند. این امر به ویژه در مورد اتاق‌های سونا بخار صادق است. سونا بخار را نمی‌توان به اندازه‌ی سونای خشک تحمل کرد زیرا عرق بدن شما تبخیر نمی‌شود و شما را خنک نمی‌کند. همچنین، هرکسی که از سونا خشک یا سونا بخار استفاده کرده است، باید فوراً با چندین لیوان آب، بدن خود را هیدراته کند (آبرسانی به بدن).

سخن آخر

مزایای بی‌شمار اتاق‌های سونا خشک و سونا بخار، بسیاری از صاحبان خانه‌ها را مجاب به سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی سونای خانگی کرده است. همانطور که در این مطلب توضیح دادیم، انتخاب از میان سونا خشک و سونا بخار، تا حد زیادی به تمایلات و شرایط شما بستگی دارد. اگرچه هر دوی این امکانات، مزایای ذکر شده در بالا را برای سلامتی جسمی و روحی ارائه می‌دهند، اما تفاوت‌هایی هم با هم دارند. سونا خشک بیشتر برای تسکین گرفتگی عضلات و آرامش عمیق عالی است. با این حال، سونا بخار می‌تواند بیشتر برای جوان‌سازی پوست، رفع گرفتگی سیستم تنفسی و کاهش درد کاربرد داشته باشد.

در این مطلب سعی کردیم علاوه بر مقایسه‌ی مزایای این دو مدل سونا، درمورد نصب سونای خانگی، هیتر سونا خشک، هیتر سونا بخار (یا بخارساز سونا) و خطرات سونا هم صحبت کنیم. امیدواریم بتوانید با مطالعه‌ی این مطلب، درمورد اینکه کدام نوع سونای خانگی، بهترین انتخاب برای شماست، به نتیجه‌ای منطقی برسید. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.