چرا هیتر برقی سونا خانگی محبوب هستند؟

سم‌زدایی از بدن، افزایش تمرکز، کاهش اضطراب و بهبود الگوی خواب؛ اینها فقط تعدادی از مزایای سونا هستند که صاحبان سوناهای خانگی می‌توانند در آرامش و خلوت منزل خود، از آنها بهره‌مند شوند. با توجه به محبوبیت فزاینده‌ی سوناهای خانگی، شما دیگر مجبور نیستید که برای یک جلسه سونا، از خانه خارج شوید. از طراحی اتاق سونا گرفته تا نورپردازی و گرمایش، این روزها شما می‌توانید انتخاب کنید که سونای منزلتان دقیقاً چگونه باشد. هیتر، احتمالاً مهم‌ترین بخش سونا به شمار می‌رود. به عبارت دیگر، این هیتر سوناست که می‌تواند یک کابین چوبی معمولی را به سونا تبدیل کند!

در این مطلب، به شما خواهیم گفت که چرا بسیاری از مردم، هیتر برقی را به سایر انواع هیتر سونا ترجیح می‌دهند و چرا این مدل هیتر می‌تواند انتخابی مناسب برای شما باشد.

هیتر برقی سونا

هیتر سونا چیست؟

هیتر سونا با تولید گرما، محیطی ایده‌آل برای ریلکسیشن را در اتاق سونا ایجاد می‌کند. این دستگاه، دمای اتاق سونا را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند با گرم کردن آب و تولید بخار، رطوبت مطلوبی را هم تولید کند. گرمای ساطع شده توسط هیتر سونا باعث افزایش تعریق می‌شود که به نوبه خود، به سم‌زدایی از بدن، تسکین گرفتی‌های عضلانی و گردش خون بهتر کمک می‌کند. سونای خانگی همچنین می‌تواند مزایای دیگری هم برای سلامتی جسم و روان داشته باشد.

 

هیتر برقی سونا

هیتر برقی سونا، رایج‌ترین نوع هیتر در سوناهای مدرن است. این نوع هیتر، به راحتی نصب می‌شود و معمولاً نسبت به سایر انواع هیتر، به نگهداری کمتری نیاز دارد. حتی می‌توان این هیترها را طوری برنامه‌ریزی کرد که در زمانی مشخص روشن شده و پس از 1 تا 12 ساعت، خاموش شوند. این گزینه می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند پس از یک روز کاری طولانی به منزل برگردند و بلافاصله در سونای خانگی خود ریکلس کنند، بسیار ایده‌آل باشد. هیترهای برقی سونا، مجهز به سنسورهای حرارتی هستند که تنظیم دمای اتاق سونا را با دقت یک درجه امکان‌پذیر می‌سازد.

هیتر سونا بخار ایرانی

مشخصات هیتر برقی سونا خشک

هیتر برقی سونا خشک می‌تواند دمای اتاق سونا را به 70 تا 100 درجه سانتیگراد و رطوبت هوای آن را به 5 تا 20 درصد برساند. دمای اتاق سونا و مدت زمان کارکرد دستگاه، از طریق ولوم‌های تعبیه شده بر روی بدنه‌ی دستگاه قابل تنظیم است. البته ‌هیتر‌های برقی مدرن معمولاً با کنترل پنلی عرضه می‌شوند که به شما امکان می‌دهد دمای دلخواه خود را انتخاب و ‌هیتر را با لمس یک دکمه روشن کنید. زمان گرمایش، به اندازه‌ی اتاق و توان ‌هیتر بستگی دارد. بسته به اندازه‌ی اتاق، بین 20 تا 45 دقیقه طول می‌کشد‌ تا هیتر‌های برقی، دمای اتاق را به سطح مورد نظر برسانند.

سونای برقی را می‌توان عملاً در هر مکانی نصب کرد و این ‌هیتر‌ها به فاصله ایمنی کمتری نسبت به هیترهای هیزمی نیاز دارند. این ویژگی، هیترهای سونای برقی را به انتخابی عالی برای فضاهای کوچکتر مانند آپارتمان‌ها تبدیل کرده است.

‌نحوه‌ی کار هیتر برقی سونا خشک

‌هیتر‌های برقی سونا، همانند هیترهای گازی سونا و هیترهای هیزمی سونا، گرما را از طریق جریان همرفت (کنوکسیون) به هوای اتاق سونا منتقل می‌کنند. در ‌هیتر برقی، الکتریسیته از المنت حرارتی عبور می‌کند. مقاومت باعث می‌شود که انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی تبدیل شده و در نتیجه، المنت دستگاه، گرم شود. سپس، گرما از المنت حرارتی به سنگ‌هایی که روی آنها چیده شده‌اند، منتقل می‌شود. این سنگ‌ها، گرما را ذخیره کرده و در نتیجه، هوای اطراف خود را گرم می‌کنند. تماس مستقیم میان المنت‌های حرارتی و سنگ‌ها باعث می‌شود که گرما تا حد امکان به صورتی بهینه منتقل شود.

هنگامی که سنگ‌ها داغ هستند، آبی که به آرامی روی آنها پاشیده می‌شود، فوراً تبخیر شده و بخار ایجاد می‌کند. این بخار در هوای اتاق به گردش در می‌آید و محیطی گرم و مرطوب را در اتاق سونا ایجاد می‌کند.

مزایای هیتر برقی سونا

وقتی صحبت از راحتی، سهولت و آسودگی به میان می‌آید، ‌هیتر‌های برقی سونای خانگی، از انواع دیگر ‌هیتر‌های سونا، پیشی می‌گیرند.

از زمانی که برق در دسترس همگان قرار گرفت، ‌هیتر برقی سونا در میان علاقمندان به سونا بسیار محبوب شد. سهولت استفاده و تمیزی ‌هیتر‌های برقی سونا، آنها را به انتخابی بدیهی برای پروژه‌های‌ مسکونی تبدیل کرده است. قیمت ‌هیتر‌ برقی سونا بسته به مدل و روش کنترل دستگاه، متفاوت است. از دیگر مزایای هیترهای برقی می‌توان به مدت زمان پیش‌گرمایش کوتاه، ایمنی در نصب و کاربری، سازگاری با محیط زیست، عدم نیاز به دودکش و طیف وسیع مدل‌های موجود اشاره کرد.

هیتر سونا

انتخاب هیتر برقی سونا

مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام انتخاب ‌هیتر برقی سونا در نظر بگیرید این است که هیتر باید به اندازه‌ای قدرتمند باشد تا بتواند نیازهای شما را برآورده سازد. ‌هیتر‌های برقی برای اتاق‌های سونا با اندازه‌های مختلف طراحی شده‌اند. اگر هیتر بیش از اندازه کوچک باشد، بعید است که بتواند گرمای کافی را فراهم کند. به همین ترتیب، اگر هیتر سونا بیش از حد قدرتمند باشد، ممکن است برای حفظ دما و رطوبت در سطح مطلوب، دچار مشکل شوید و در نهایت، بیش از آنچه نیاز است برای برق دستگاه هزینه کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است در مناطق سردسیر یا برای سوناهایی که در فضای باز قرار دارند، به هیتر قدرتمندتری نیاز داشته باشید.

توان سوناهای برقی بر حسب کیلووات (kW) اندازه‌گیری می‌شود. در بیشتر پروژه‌های مسکونی، یک ‌هیتر کوچک یا متوسط کافی خواهد بود. اگر قصد دارید یک سونای بزرگتر داشته باشید، به یک ‌هیتر بزرگتر نیز نیاز خواهید داشت، که به نوبه خود احتمالاً به نصب سیم‌کشی 3 فاز نیاز دارد. در هر صورت، برای اتصال دستگاه به سیم‌کشی منزل، باید از یک برقکار کمک بگیرید.

هیتر سونا

محاسبه‌ی هیتر برقی سونا

هیتر برقی، بخشی از طراحی داخلی و محیط سونا به شمار می‌رود. شما می‌توانید طرح مناسب خود را از میان هیترهای برقی سونا خشک مگااسپا بیابید. یک اتاق سونا که به درستی ساخته شده باشد، عامل بسیار مهمی برای استفاده حداکثری از هیتر است. توان هیتر سونا بر اساس اندازه و متریال سونا انتخاب می‌شود. به ازای هر متر مکعب از اتاق سونا، به طور متوسط یک کیلو وات توان مورد نیاز است. در صورت وجود پنجره در اتاق سونا یا سطوحی که گرما را جذب می‌کنند (مانند آجر یا بتن)، باید از هیتری با توان بالاتر استفاده شود. فرآیند انتخاب را با اندازه‌گیری حجم اتاق سونای خود به متر مکعب شروع کنید و به ازای هر متر مربع از سطوح غیر عایق، نیم متر مکعب به حجم سونا اضافه کنید.

انواع هیتر سونا

علاوه بر هیتر برقی سونا، انواع دیگری از هیتر هم برای گرمایش اتاق‌های سونا وجود دارد. در ادامه، انواع دیگر هیتر را به طور خلاصه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

هیتر برقی سونا بخار

در اتاق‌ها سونا بخار، از بخار آب گرم برای گرم کردن هوا استفاده می‌کنند و دما معمولاً بین 30 تا 50 درجه سانتی‌گراد است. اما رطوبت معمولاً به 95 تا 100 درصد می‌رسد و به همین دلیل، اتاق‌های سونا بخار با کاشی ساخته می‌شوند. بخار، توسط دستگاهی به نام هیتر سونا بخار یا بخارساز سونا تولید می‌شود که در خارج از اتاق قرار دارد و به خطوط بخار متصل است. به دلیل بالا بودن میزان رطوبت، تجربه‌ی حمام در اتاق سونا بخار، بسیار متفاوت از سونای خشک است.

هیتر سونا بخار

هیتر هیزمی سونا

هیترهای چوب‌سوز یا هیزمی سونا، گزینه‌ای سنتی هستند و بین 30 تا 60 دقیقه زمان می‌برند تا اتاق سونا را گرم کنند. این هیترها، از هیزم به عنوان سوخت استفاده می‌کنند و برای تهویه‌ی مناسب، نیاز به دودکش دارند. هیترهای هیزمی، انتخابی عالی برای سوناهای نصب شده در فضای باز یا برای مکان‌های دور افتاده هستند که به برق دسترسی ندارند. استفاده از این نوع هیتر، اصلاً به راحتی هیترهای برقی نیست چراکه برای تنظیم دما، باید همیشه‌ی حواستان به شعله‌ی هیتر باشد.

هیتر هیزمی سونا

هیتر گازی سونا

هیترهای گازی سونا نیز گزینه‌ی دیگری هستند که از گاز طبیعی به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کنند. قیمت بالاتر هیترهای گازی سونا و عواملی دیگر نظیر جاگیر بودن این هیترها، هزینه‌ی بالای حمل و نقل آنها، دشواری نصب آنها و همچنین ایمنی پایین‌تر آنها نسبت به هیترهای برقی، باعث شده است که برای سوناهای خانگی، اصلاً گزینه‌ی مناسبی نباشند. هیترهای گازی اغلب برای سوناهای بزرگ و عمومی در مراکز ورزشی و مجتمع‌های بزرگ مناسب هستند که 24 ساعت شبانه‌روز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هیتر گازی سونا

هیتر برقی سونای ایرانی

شما می‌توانید به جای هیترهای سونا خشک چینی، از محصولات مگااسپا استفاده کنید که با الگوبرداری از فناوری پیشرفته‌ی هیتر برقی سونای هارویا فنلاند (یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات سونا در جهان)، طراحی و تولید شده‌اند. برند ایرانی مگااسپا، هیترهای برقی سونا خشک را در دو مدل دیواری (سری Prime) و ایستاده‌ی سبدی (سری Smart) تولید می‌کند.

هیترهای سری Smart مگااسپا، از نوع هیتر سونا خشک سه فاز هستند و در توان‌های 7/5 تا 10/5 کیلووات برای اتاق‌های سونای متوسط و بزرگ (حجم 15 تا 21 متر مکعب) عرضه می‌شوند. هیترهای سری Prime، برای اتاق‌های سونای کوچک‌تر طراحی شده‌اند و با طراحی تک‌فاز و سه‌فاز و در توان‌های 4/5 تا 9 کیلووات موجود هستند. ولوم‌های تایمر و ترموستات در هیترهای MEGA SPA، روی بدنه‌ی دستگاه تعبیه شده‌اند اما هیترهای سری E، به همراه کنترل پنل عرضه می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت لیست قیمت هیترهای سونا خشک مگااسپا، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.